PLAN PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ ŻŁOBKA NA MIESIĄC STYCZEŃ 2020
1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m.in.rytuał powitania i pożegnania używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze, porządkowanie zabawek,
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety,
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji . Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy –
- Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna,
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy :
- Czytanie bajek, opowiadań i wierszy o zróżnicowanej tematyce zimowej. Rozwijanie mowy, wzbogacanie zasobu słów.
- Zima w lesie- jakie zwierzęta spotkamy zimą w lesie , kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt poprzez dokarmianie w trudnych ,zimowych warunkach.
- Wprowadzenie pojęć: przed, na, obok, nad, za..
- Zabawy rozwijające analizę i syntezę wzrokową – „Jaki to ptak?”, „Ślady na śniegu”. Składanie w całość elementów obrazków zabawek, sprzętu sportowego pociętych na części.
- Oglądanie obrazków – określanie różnic występujących między nimi.
- Tworzenie obrazu – „łączymy kwadraty”.
- „Czyja wstążka jest dłuższa?” – ćwiczenia w szeregowaniu przedmiotów od najkrótszego do najdłuższego.
- Zabawa „Zmieniamy się z wiekiem”. Stosowanie określeń: najmłodsza (najmłodszy), najstarsza (najstarszy), najmniej, najwięcej lat.
- Dzień Babci i Dziadka – żłobkowa uroczystość z udziałem dzieci, babć i dziadków. Prezentacja wierszy i piosenek związanych z tym dniem
- Zabawa „Kogo brakuje?” – rozwijanie spostrzegawczości.
- W krainie lodu i śniegu- zapoznanie dzieci ze zwierzętami polarnymi i sylwetka eskimosa.
3.Zajęcia plastyczno-manipulacyjne.
- Ugniatanie papierowych kul.
- Prace w uzupełnianiu płaszczyzny kolorem: „ Zimowe drzewo ” , „ Śniegowe kule”.
- Kompozycja przestrzenna „ Miś polarny ” – naklejanie brakujących elementów
- Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne: klocki , układanki, puzzle.
- Zimowy obraz-malowanie solą
- Ryżolina -zajęcia z sensoplastyki
- Lepimy bałwanka-praca plastyczna z wykorzystaniem pianki do golenia
- Malujemy igloo wykonane z chrupek kukurydzianych
- Babcia i dziadek – praca plastyczna z wykorzystaniem płyt kompaktowych
- Czarodziejskie śnieżynki-malowanie kredka świecową i farbami
- Eksperymenty z barwnikami spożywczymi.
4.Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo-fizycznego i zdrowotnego:
- „Ptaszki na śniegu”- zabawa z elementem równowagi.
- „Śniadanie dla babci i dziadka” – zabawa z elementami równowagi.
- Utrwalanie piosenek połączone z ruchem w kole i w parach. Zajęcia muzyczno-ruchowe związane ze zbliżającym się Dniem Babci i Dziadka.
- „Pomagamy babci” – zabawa naśladowcza.
- „Toczymy śniegowe kule” – zabawa ruchowa z elementami toczenia.
- Zabawa rozwijająca szybkość – „Zbieramy płatki śniegu”.
- Utrwalenie piosenki ,,Tup,tup ,tup po śniegu”i ,,Babciu ,droga babciu”